اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سمنان

پیگیری سوژه مردم: سالک در دامغان بیداد می‌کند

فارس من| واکسن ایرانی بیماری سالک به بیماران دامغانی کمک می‌کند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پیگیری دغدغه شیوع بیماری سالک در دامغان و برخی نقاط کشور گفت: مسؤولان وزارت بهداشت از تولید واکسن بیماری سالک در ایران برای نخستین بار در جهان خبر می‌دهند که به بیماران دامغانی کمک می‌کند.

فارس من| واکسن ایرانی بیماری سالک به بیماران دامغانی کمک می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، شماری از مردم در سامانه «فارس من» که مطالبات و مشکلات مردمی را در سراسر کشور پیگیری می‌کند، گلایه‌ای با عنوان «پشه سالک در دامغان بیداد می‌کند» مطرح کردند.

آن‌ها با انتشار مطالبه‌ای در سامانه «فارس من» تصریح کردند که «بیماری پشه سالک در شهر دامغان علی‌الخصوص روستاهای قهاب رستاق بیداد می‌کند؛ مسئولین شهر در جهت پیشگیری و تهیه آمپول گلوکانتیم که تنها روش درمان است، هیچ اقدام و پیگیری مؤثری نکرده‌اند که مرهمی بر دردشان باشد. تقاضای پیگیری عاجل داریم»؛ خبرگزاری فارس استان سمنان به بررسی موضوع و پاسخ به این دغدغه پرداخته است.

احمد همتی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و نماینده مردم سمنان، سرخه و مهدی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان درباره بیماری سالک اظهار داشت: این بیماری بیشترین شیوع را در استان اصفهان دارد؛ چند روز پیش از استاندار اصفهان و مسؤولان بهداشت و درمان این استان و از وزارت بهداشت و درمان نمایندگانی دعوت شدند و در جلسه‌ای در این زمینه بحث شد.

وی ادامه داد: در این جلسه گفتیم که در دامغان و یکی دو منطقه دیگر در استان سمنان به نسبت این بیماری شایع بوده؛ ولی کمتر از استان اصفهان است.

همتی تأکید کرد: شیوع بیماری سالک توسط پشه و نیش پشه انجام می‌شود و در محل‌هایی که رشد پشه زیاد باشد، این بیماری بیشتر است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: بهترین راه، مبارزه با پشه‌ها در آن منطقه است و مسؤولان باید در این زمینه بیشتر تلاش کنند.

همتی با اشاره به اینکه منابعی در منطقه‌های بیابانی و نقاطی که موش‌ها زیاد هستند باعث تکثیر پشه‌ها می‌شوند، افزود: بیماری سالک از طریق نیش پشه‌ها منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد پشه‌ها نشانه‌ای در ناحیه‌هایی نظیر صورت و دست‌ها بر جای می‌گذارند، تصریح کرد: این بیماری به‌خصوص برای دختران بیشتر مشکل ایجاد می‌کند و از طریق مهار پشه‌ها قابل پیشگیری است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأکید بر اینکه خود افراد هم که وارد این مناطق می‌شوند باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند تا این بیماری از طریق پشه‌ها به آنها منتقل نشود، اظهار داشت: تأکید ما در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و در استان سمنان، پیگیری مهار و کاهش بیماری سالک است.

همتی تصریح کرد: صحبت‌هایی توسط رئیس مرکز پیشگیری از بیماری‌های وزارت بهداشت شد که برای نخستین بار در جهان واکسن بیماری سالک در ایران تولید شده است.

وی با بیان اینکه نخستین واکسن در ارتباط با سالک در ایران تولید شده است، اضافه کرد: جای تقدیر دارد که دانشمندان ایرانی توانستند این واکسن را تولید کنند و قطعاً تأثیرات خوبی طبق گفته مسؤولان امر خواهد داشت و به بیماران کمک می‌کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأکید بر اینکه بیماری سالک باید ریشه‌کن شود، اظهار کرد: راه ریشه‌کنی بیماری سالک، مهار پشه‌ها و رعایت بهداشت فردی است.

انتهای پیام/75035/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول